Categories
Lifestyle

Sleutelelementen van veerkracht

Veerkracht wordt gedefinieerd als het psychologische vermogen om zich aan te passen aan stressvolle omstandigheden en terug te stuiteren op ongunstige gebeurtenissen. Veerkracht wordt beschouwd als een proces om middelen op te bouwen voor het zoeken naar een betere toekomst na mogelijk traumatische gebeurtenissen. Sommige van deze bronnen zijn afkomstig van ons inherente potentieel en sommige van wat we leren over hoe we ontberingen kunnen doorstaan.

1. Een zinvol doel nastreven. Veerkrachtige individuen vinden een roeping en zetten zich in voor wat het leven zin geeft. Een zinvol doel nastreven kan op de korte termijn stress en pijn met zich meebrengen, maar op de lange termijn brengt het betekenis.

2. Uitdaging aannemen. Veerkracht vereist creativiteit en flexibiliteit. Traditionele overtuigingen moeten worden onderzocht in het licht van nieuwe ervaringen en ideeën. Creativiteit vereist dat je veel perspectieven in overweging neemt om te voorkomen dat je gevangen wordt gehouden door je gebruikelijke gedachten.

3. Cognitieve flexibiliteit. Veerkrachtige mensen zijn doorgaans flexibel in hun manier van denken en reageren op stress. Een belangrijk onderdeel van cognitieve flexibiliteit is het accepteren van de realiteit van onze situatie, zelfs als die situatie beangstigend of pijnlijk is. Acceptatie is een belangrijk ingrediënt in het kunnen tolereren van zeer stressvolle situaties.

4. Groei door lijden. Veerkrachtige mensen komen over het algemeen frontaal in aanraking met mislukkingen en gebruiken het als een kans om te leren en te groeien.

5. Handelen ondanks de angst. Moed is een belangrijk aspect van de positieve psychologie die het mogelijk maakt persoonlijke beperkingen te overwinnen en een volledig leven na te streven. Moed is geen kwestie van geen angst voelen. Moed handelt ondanks angst. Moed is de kracht om je destructieve gewoonten onder ogen te zien.

Categories
Lifestyle

Kiezen om gelukkig te zijn

Een populaire wenskaart schrijft dit citaat toe aan Henry David Thoreau: “Geluk is als een vlinder: hoe meer je hem achtervolgt, hoe meer hij je zal ontgaan, maar als je je aandacht op andere dingen richt, zal hij zachtjes op je komen zitten schouder.

Met alle respect voor de auteur van Walden, dat is gewoon niet zo, volgens een groeiend aantal psychologen. Je kunt ervoor kiezen om gelukkig te zijn, zeggen ze. Je kunt die ongrijpbare vlinder achtervolgen en hem op je schouder laten zitten. Hoe? Gedeeltelijk door simpelweg de moeite te doen om de werking van je geest te volgen.

En toch geloven psychologen die geluk bestuderen dat we geluk kunnen nastreven. We kunnen dit doen door negatieve emoties zoals pessimisme, wrok en woede te dwarsbomen. En we kunnen positieve emoties koesteren, zoals empathie, sereniteit en vooral dankbaarheid.

Gelukstrategie #1: maak je geen zorgen, kies gelukkig

De eerste stap is echter om een ​​bewuste keuze te maken om je geluk te vergroten.

Intentie is de actieve wens en toewijding om gelukkig te zijn. Het is de beslissing om bewust attitudes en gedragingen te kiezen die leiden tot geluk boven ongelukkig zijn.

Categories
Lifestyle

Er zijn bewezen manieren om geluk te vergroten.

Onderzoekers hebben ontdekt dat het beoefenen van bepaalde acties, het opzettelijk zoeken naar positieve gemoedstoestanden en het verbeteren van de kwaliteit van onze relaties ons gelukkiger kan maken. Deze gewoonten vereisen in de loop van de tijd consistente inspanningen:

Geniet van je dagelijkse ervaringen. Pauzeer om te genieten van de geur van een bloem, de aanblik van een kolibrie of, zoals Proust, de smaak van een madeleine.

Doe mee aan zinvolle vrijwilligersactiviteiten. Onderzoek toont aan dat geven aan anderen de gever en de ontvanger gelukkiger kan maken (en het zien van minder bedeelde mensen kan je dankbaarder maken voor wat je hebt).

Zoek een meer optimistisch standpunt. Is er een manier om met meer hoop of waardering naar je leven te kijken? Kun je je concentreren op je sterke punten en prestaties in plaats van jezelf te verslaan voor je mislukkingen?

Oefen dankbaarheid. Onderzoek toont aan dat het schrijven van dagelijkse of wekelijkse dankbaarheidsdagboeken of het schrijven van bedankbrieven je humeur en gezondheid kan verbeteren.

Mediteren. Meditatie verandert in feite hersengebieden die verband houden met het beheersen van stress en het reguleren van de stemming. Mediteerders op de lange termijn zijn meer in staat om positieve toestanden zoals vreugde en mededogen te vinden en te behouden. Studies door Richard Davidson en collega’s toonden aan dat mediteerders op de lange termijn ook verhoogde hersenactiviteit hebben op gebieden die verband houden met geluk.

Categories
Lifestyle

Verbeter hoe u zich voelt

1. Zoek eerst uit wat u moet doen.

Hoe moet je de juiste geluksvaardigheden opbouwen als je niet weet met welke je in de eerste plaats worstelt? Daarom is het handig om een ​​quiz te doen om je sterke en zwakke punten in geluk te verkennen. Krijg een beter begrip van waar deze vaardigheden over gaan en leer hoe u uw zwakheden kunt verbeteren en uw ‘gelukskrachten’ kunt opbouwen.

2. Geef jezelf een boost van vertrouwen.

Waarom zou je de moeite nemen om je geluk te vergroten als je niet dacht dat je hierin zou kunnen slagen? Dat zou je niet. Daarom is het zo belangrijk om je zelfredzaamheid op te bouwen – om jezelf te bewijzen dat je je geluk kunt vergroten. De beste manier om dit te doen is door te beginnen met eenvoudigere vaardigheden – vaardigheden zoals dankbaarheid of prioriteit geven aan tijd besteden aan leuke dingen.

3. Voorzie uw vooruitgang door te leren hoe u zich beter kunt voelen over uzelf.

Je zou geen wiskunde oefenen om beter te worden in koken. En je zou geen andere taal leren om af te vallen. Om gelukkiger te zijn, zul je waarschijnlijk meer vooruitgang boeken door je te concentreren op de vaardigheden die het nauwst verbonden zijn met geluk. In mijn onderzoek is de vaardigheid die meestal het meest verbonden blijkt te zijn met geluk: positieve zelfinzichten.

4. Creëer balans en overwin burn-out.

Hoe moet je de energie hebben om gelukkiger te zijn als je gestrest, uitgeput en ellendig bent van je werk? Het zal heel moeilijk worden. Het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden, vaardigheden die je zullen helpen gelukkiger te zijn, kost tijd en energie. Het is dus handig om eerst een betere balans tussen werk en privé te creëren.

5. Bouw een groeimindset voor geluk op.

Een groeimindset verwijst naar de overtuiging dat we onszelf kunnen veranderen. Als we een groeimindset voor geluk opbouwen, geloven we dat we ons geluk kunnen veranderen. Dit is super belangrijk, want als we niet geloven dat we ons geluk kunnen vergroten, zullen we het niet eens proberen.

6. Maak positieve herinneringen.

Elke regio in onze hersenen kan door oefening worden versterkt. Als onze hersenen echt goed zijn in het onthouden van negatieve dingen die gebeuren, kan het nuttig zijn om de hersengebieden te versterken die verantwoordelijk zijn voor het onthouden van positieve dingen.

Categories
Lifestyle

Manieren om gelukkiger te zijn met dagelijkse handelingen

Dagelijkse acties

1. Kies geluk

Het belangrijkste om te beseffen over geluk is dat het geen gevolg is van de huidige omstandigheden. Integendeel, geluk is een keuze. Is dit op sommige dagen gemakkelijker dan op andere? Absoluut. Maar als je in de val loopt te denken dat je omstandigheden moeten veranderen voordat je gelukkig kunt zijn, kom je er nooit, nooit.

2. Focus op het goede

Er zijn op dit moment goede dingen in je leven: je leeft, je wordt gevoed, je bent gezond, je hebt familie en vrienden, en je hebt elke dag kansen om zinvol werk te verrichten. Misschien zijn die niet allemaal op dit moment waar voor u, maar zeker zijn sommige dat wel – wat betekent dat er iets goeds in uw leven is waarop u zich kunt concentreren.

3. Stop met vergelijken

Het maakt niet uit hoe u geluk definieert – korte of lange termijn – vergelijking zal u ervan beroven. Of we nu onze financiën, ons lichaamstype, onze vakanties, onze talenten, onze huismaat of onze schoenmaat vergelijken, er zijn geen winnaars in het vergelijkingsspel. Maar hier is het goede nieuws: niemand dwingt je om te spelen! Je kunt op elk moment stoppen. Wees dankbaar voor wat je hebt, waardeer wie je bent, werk elke dag hard om je beste leven te leiden en stop met jezelf te vergelijken met anderen.

4. Oefen dankbaarheid en vrijgevigheid

In de wereld van positieve psychologie zijn er een paar thema’s die naar voren komen telkens wanneer geluk wordt bestudeerd. Onder die terugkerende thema’s vinden we dankbaarheid en vrijgevigheid.

5. Ga niet op zoek naar fysieke bezittingen

Bezittingen zijn noodzakelijk voor het leven, maar onze samenleving lijkt het consumentisme te verwarren met geluk. Marketeers werken er hard aan om ons ervan te overtuigen dat hun producten niet alleen voor het leven nodig zijn, maar dat ze essentieel zijn voor geluk.